top of page

Amsterdam rainproof magazine

Bestel het gehele magazine in print hier of bekijk het online hier


Ondernemer Joris Hoebe haalde met zijn biertje gemaakt van regenwater onder meer The Guardian, Channelnews Asia, Radio538 en de Volkskrant. In opdracht van Amsterdam Rainproof was hij binnen het medialab van de Hogeschool van Amsterdam met zijn studenten op zoek gegaan naar manieren om met design mensen bij regenbestendigheid te betrekken.


Hoebe “Om bier te maken heb je heel veel water nodig: voor de productie, maar ook voor de koeling. Ik had een soort Eureka­moment toen ik bier aan het maken was en het buiten regende.


”Wat begon met regenwater opvangen in babybadjes, groeide al snel uit tot een professioneel brouwproces in samenwerking met de Amsterdamse brouwerij De Prael".

“Met Rainbeer willen we laten zien dat je meer met regenwater kunt doen. Wij zien regenwater als het nieuwe goud. Op ons etiket staat het Rainproof­ verhaal, onze slogan is ‘no rain, no beer’. Maar onze belangrijkste ambassadeur blijkt het barpersoneel. Het biertje is een goede conversatie starter. Je maakt een ‘saai’ onderwerp op een leuke manier bespreekbaar.” En dat werkt. “Er is opeens veel aandacht voor regenwater.”


Rainbeer kreeg meerdere innovatie­ en duurzaamheidsprijzen, en breidt uit met vijf nieuwe bieren in vijf steden.

Het biertje maakt van regenwater veilig drinkwater, iets dat volgens Hoebe nu vaak door Europese wetgeving wordt gehinderd. “Wij kunnen met bier en regen door bestaande bubbels heen breken, en en passant mensen interesseren voor regenwater.”




Comments


bottom of page