top of page

Joris in 'goedgeld' van ASN bank

Gehele artikel is hier terug te lezen: Goedgeld


Een bierbrouwpakket van de Hema, daar begon het allemaal mee. Joris Hoebe, filmmaker en creatieve conceptenmaker voor de circulaire economie, wilde als elke hipster zijn eigen biermerk: 'Maar wel met een goed verhaal'


Dat verhaal vond Joris toen hij studenten coachte bij Amsterdam Rainproof, dat regenwateroverlast bestrijdt in de hoofdstad. Hij vroeg zich af: Hoe maak je bewoners op een leuke manier bewust van dit klimaatprobleem waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt? Tegelijkertijd verdiepte Joris zich in de kunst van bierbrouwen. Hij ontdekte dar de productie van bier door koken, spoelen en koelen veel drinkwater verbruikt. In Joris zijn hoofd vielen het overschot aan regenwater en het waterverbruik in het brouwproces samen tot Rainbeer. Regen en bier, een verhaal dat zichzelf vertelt met een biertje er bij. 'Bier is een perfect communicatiemiddel, mensen de les lezen werkt niet'. Joris had al snel door dat de combinatie regen en bier succesvol kan worden.

'Eigenlijk is regenbier niets nieuws. In de middeleeuwen werd bier gebrouwen van regenwater. Nu werken jonge brouwers graag mee aan een betere wereld.'

In 2016 liet hij zijn eerste Code Blond brouwen, een bittere blonde van Amsterdams regenwater. Inmiddels zijn dat maandelijks 6000 flesjes. De brouwer haalt daarvoor elke maand 2000 liter regenwater op bij de Intratuin. Een duurzaam concept, een goed verhaal, enthousiaste brouwers en veel media aandacht. Rainbeer (in 2016 winnaar ASN Wereldprijs) verovert Nederland. Steeds meer steden willen hun eigen Rainbeer. Ook grote brouwers zijn geïnteresseerd. Joris gelooft in de toepassing van Regenwater.

'Over vijf jaar brouwen we het in heel Nederland. Daarna beginnen we aan soep, limonade en ijsjes van regenwater'
bottom of page